PRIRODNA SILA - ENERGIJA KRETANJA
Sile koje djeluju na vozilo:
-
- vučna sila
- sila trenja
- bočna sila
Kako bi se vozilo pokrenulo s mjesta potrebno je osigurati potrebnu vučnu silu - silu između pogonskih kotača i podloge. Da bi se vozilo pokrenulo, potrebno je trenje između ceste i kotača koje osigurava polazak.
Kretanjem vozila nastaje kinetička energija. Što je veća brzina i masa vozila, veća je kinetička energija.
Posljedice velike kinetičke energije:
-
- vozilo se teže zaustavlja (više kočenja)
- kod sudara nastaju veća deformiranja vozila i veće ozljede putnika.
Bočna sila nastaje uslijed centrifugalne sile, nagiba ceste itd.
Centrifugalna sila ovisi o brzini vožnje, masi vozila i radijusu zavoja. Što je veća brzina, masa vozila ili što je manji polumjer zavoja, to je centrifugalna sila veća.
Posljedice velike centrifugalne sile:
- proklizavanje u zavoju
- izlijetanje s ceste
- prevrtanje vozila
Stoga je važno prilagoditi brzinu vožnje i osigurati prianjanje guma na cestu.
Prianjanje guma na cestu ovisi o:
- vrsti i stanju prometne površine
- vrsti i stanju guma
KOČENJE I ZAUSTAVNI PUT VOZILA
Zaustavni put je put koji vozilo prijeđe od trenutka kad je vozač uočio opasnost do trenutka potpunog zaustavljanja vozila.
Zaustavni put = put reagiranja + put kočenja
RAZMAK
Razmak između vozila ovisi o:
- brzini vožnje
- veličini usporenja nastalog pri kočenju svakog vozila
- vrsti i ispravnosti sustava za kočenje
- načinu kočenja
- konfiguraciji terena i pružanju trase ceste
- vrsti i stanju kolnika i guma
- dužini vremena reagiranja vozača stražnjeg vozila
Vozač je dužan držati potreban razmak kad vozi iza drugog vozila, tako da ne ugrožava sigurnost prometa.
Metode određivanja razmaka među vozilima:
- metoda dvije sekunde
- metoda pola brzine - voziti na razmaku koji odgovara približno polovini brzine kojom vozite
- iskustvena metoda - voziti na razmaku koji odgovara najmanje dužini puta reagiranja