PRIRODNA SILA - ENERGIJA KRETANJA

Sile koje djeluju na vozilo:

    • vučna sila
    • sila trenja
    • bočna sila

Kako bi se vozilo pokrenulo s mjesta potrebno je osigurati potrebnu vučnu silu - silu između pogonskih kotača i podloge. Da bi se vozilo pokrenulo, potrebno je trenje između ceste i kotača koje osigurava polazak.

Kretanjem vozila nastaje kinetička energija. Što je veća brzina i masa vozila, veća je kinetička energija.

Posljedice velike kinetičke energije:

    • vozilo se teže zaustavlja (više kočenja)
    • kod sudara nastaju veća deformiranja vozila i veće ozljede putnika.

Bočna sila nastaje uslijed centrifugalne sile, nagiba ceste itd.

Centrifugalna sila ovisi o brzini vožnje, masi vozila i radijusu zavoja. Što je veća brzina, masa vozila ili što je manji polumjer zavoja, to je centrifugalna sila veća.

Posljedice velike centrifugalne sile:

  • proklizavanje u zavoju
  • izlijetanje s ceste
  • prevrtanje vozila

Stoga je važno prilagoditi brzinu vožnje i osigurati prianjanje guma na cestu.

Prianjanje guma na cestu ovisi o:

  • vrsti i stanju prometne površine
  • vrsti i stanju guma

KOČENJE I ZAUSTAVNI PUT VOZILA

Zaustavni put

Zaustavni put je put koji vozilo prijeđe od trenutka kad je vozač uočio opasnost do trenutka potpunog zaustavljanja vozila.

Zaustavni put = put reagiranja + put kočenja

Put reagiranja
Put reagiranja počinje od trenutka uočavanja opasnosti ili zapreke na cesti i traje do početka kočenja.
Put kočenja
Put kočenja je put koji vozilo prođe od trenutka blokiranja kotača pa do potpunog zaustavljanja vozila.

RAZMAK

Razmak između vozila ovisi o:

  • brzini vožnje
  • veličini usporenja nastalog pri kočenju svakog vozila
  • vrsti i ispravnosti sustava za kočenje
  • načinu kočenja
  • konfiguraciji terena i pružanju trase ceste
  • vrsti i stanju kolnika i guma
  • dužini vremena reagiranja vozača stražnjeg vozila

Vozač je dužan držati potreban razmak kad vozi iza drugog vozila, tako da ne ugrožava sigurnost prometa.

Metode određivanja razmaka među vozilima:

  • metoda dvije sekunde
  • metoda pola brzine - voziti na razmaku koji odgovara približno polovini brzine kojom vozite
  • iskustvena metoda - voziti na razmaku koji odgovara najmanje dužini puta reagiranja

SIGURNOST U VOZILU

Sigurnosni pojas
Pojas smanjuje kobne posljedice sudara, čini vozača sastavnim dijelom vozila i umanjuje opasnost od izlijetanja iz vozila u trenutku sudara.
Naslon za glavu
Smanjuje rizik od ozljeda pri naletu drugog vozila (udar otraga).
Djeca u vozilu
Djeci je dopušteni sjediti na prednjem sjedalu ako su viša od 150cm. Djeca niža od 150cm moraju sjediti na zadnjem sjedalu, dok djeca do 135cm moraju sjediti u sigurnosnim sjedalicama s ugrađenim pojasevima.