PROMETNA KULTURA

Temelji se na međusobnom uvažavanju i partnerskom odnosu.

Prometna kultura ovisi o općoj kulturi sudionika u prometu, odgoju sudionika u prometu i motiviranosti sudionika za kulturno ponašanje u prometu.

Ponašati se kulturno u prometu znači ponašati se u skladu s prometnim propisima i sigurnosnim pravilima te uvažavati i poštivati ostale sudionike u prometu.

NAČELO POVJERENJA

Načelo povjerenja je uvjerenje da će se i ostali sudionici u prometu pravilno ponašati.

  • ne primjenjuje se na djecu, slijepe i gluhe osobe, starije i nepažljive osobe te alkoholizirane osobe.

DJECA U PROMETU reagiraju:

    • spontano i nepredvidljivo
    • ne poznaju i ne poštuju prometne propise
    • ne mogu procijeniti brzinu i udaljenost vozila koje im se približava
    • nisu svjesni opasnosti
    • vidno polje im je mnogo manje zbog nižeg rasta
    • ne obaziru se na zvukove u prometu

Prijevoz djece autobusom:

  • vozač je dužan zaustaviti svoje vozilo iza vozila koje organizirano prevozi djecu sve dok djeca ulaze u autobus ili izlaze iz njega
  • vozila za organizirani prijevoz djece označena su posebnim znakom

PJEŠACI

Ako se pješaci kreću kolnikom, vozači trebaju:

  • u pravilu, usporiti, sačekati prolazak vozila iz suprotnog smjera i potom obići pješaka
  • povećati pozornost i na potrebnom razmaku obići pješaka
  • očekivati nepredvidive postupke pješaka

Kada nema nogostupa, pješaci se kreću uz lijevi rub kolnika u smjeru kretanja.

 

Kada pješaci namjeravaju prijeći kolnik gdje nije obilježeni pješački prijelaz potrebno je:

  • voziti povećanom pozornošću
  • procjenjivati namjere pješaka
  • predvidjeti mogućnost iznenadnog pretrčavanja pješaka preko kolnika
  • biti spreman na iznenadno kočenje

OPREZ I POZORNOST U PROMETU

Pozornost
Usmjerenost osobe prema izvoru podražaja. U prometu se odnosi na uočavanje prometne situacije.
Koncentracija
Stupanj usmjerenosti pozornosti prema izvoru podražaja. U prometu se odnosi na stupanj usmjerenosti vozačeve pozornosti prema određenoj prometnoj situaciji.
Uočavanje prometne situacije
Pravodobno uočavanje opasnosti daje vozaču mogućnost da korigira svoju pogrešku ili da pravodobno reagira na tuđu pogrešku.
Pravodobno reagiranje

Pravodobno reagirati znači predvidjeti opasnost i donijeti odluku na koji način izbjeći opasnost.

Predviđanje daje više vremena za donošenje odluke.

Pravodobno reagiranje daje drugim sudionicima u prometu mogućnost da pravodobno i ispravno reagiraju.

Vrijeme reagiranja

Vrijeme reagiranja vozača je vrijeme koje protekne od trenutka uočavanja opasnosti do završetka fizičke reakcije.

Prosječno vrijeme reagiranja vozača traje oko jedne sekunde.

Na vrijeme reagiranja utječu:

  • kakvoća vizualne percepcije
  • brzina vožnje
  • psihičko opterećenje vozača
  • prisutnost alkohola, lijekova ili droga
  • razina vozačeva znanja i vještina
  • starosna dob
  • složenost prometne situacije
  • DEFENZIVNA VOŽNJA
    Defenzivno voziti znači znati predviđati i izbjeći rizične i opasne situacije. To nikako ne znači voziti sporo!
    Defenzivni vozač
    Defenzivan vozač ima obzira prema drugim sudionicima u prometu, popustljiv je i tolerantan. Ako je moguće, unaprijed izbjegava rizične situacije te odustaje od prava prednosti kada to prometna situacija zahtjeva.

    REDOSLIJED IZVRŠAVANJA PROVJERE

    Važno je pratiti situaciju ispred, iza i oko vozila.

    90% informacija dobiva se vidom. Normalno vozač može uočiti 7 – 8 različitih elemenata iz različitih izvora, no kod veće brzine samo dva elementa zbog suženog vidnog polja.

    Osnovni uvjet za uspješno gledanje je pravilan položaj vozača za upravljačem.

    Kod vožnje autocestom vrlo je važno korištenje unutarnjeg ogledala.

    U vožnji van naselja važno je pratiti situaciju pored vozila, korištenje bočnih ogledala.

    Kod skretanja koristiti pravilan redoslijed vizualnih provjera.

    PONAŠANJE PRI ALKOHOLIZIRANOSTI

    Vozač ne smije upravljati vozilom na cesti niti početi upravljati njime ako je pod utjecajem alkohola.

    Smatrat će se da je vozač pod utjecajem alkohola kad mu se utvrdi udio alkohola u krvi više od 0,5 g alkohola /kg tjelesne težine (promila), kod mladih vozača 0,0 ili kod kojeg se stručnim pregledom utvrdi da pokazuje znakove alkoholiziranosti, bez obzira na udio alkohola u krvi.

    Utjecaj alkohola na vozača:

      • bitno povećava rizik u prometu
      • daje vozaču lažan osjećaj sigurnosti
      • povećava odvažnost u prometu
      • teže se procjenjuje brzina i udaljenost vozila
      • produžuje vrijeme reagiranja
      • smanjuje vidno polje

    PONAŠANJE PRI UZIMANJU OPOJNIH DROGA

    Vozač ne smije upravljati vozilom na cesti niti početi upravljati njime ako u organizmu ima opojnih droga.

    Utjecaj opojnih droga na vozača:

      • smanjena pozornost
      • slabo prepoznavanje
      • suženje vidnog polja
      • produljeno vrijeme reagiranja i poremećaj motorike
      • gubitak kontrole nad ponašanjem (agresivnost, halucinacije, euforija)

    PONAŠANJE PRI UZIMANJU LIJEKOVA

    Lijekovi za smirenje i opuštanje čine vozača pospanim i manje opreznim. Prije uporabe lijekova vozač se obvezno mora posavjetovati s liječnikom, pročitati upute o načinu korištenja i samo ih sukladno tome koristiti.

    • Lijek označen na ambalaži crvenim trokutom utječe na sposobnost aktivnog sudjelovanja u cestovnom prometu
    • Lijek označen na ambalaži bijelim trokutom koji ima crveni rub djeluje na psihofizičke sposobnosti te može utjecati na sposobnost upravljanja vozilom
    • Lijek označen na ambalaži bijelim trokutom koji ima crni rub djeluje na sposobnost upravljanja vozilom. Bolesnik koji uzima lijek s takvom oznakom, četiri sata nakon uzimanja lijeka ne smije voziti motorno vozilo