OSNOVNA OBILJEŽJA VOŽNJE IZVAN NASELJA

Naizgled jednostavnija od vožnje u gradu, odlikuje se stalnim promjenama dionica ceste, većim brzinama, zavojima, cestovnim objektima, uzbrdicama i nizbrdicama.

Prisutne su opasnosti od neprilagođene brzine vožnje, želje za pretjecanjem, izlijetanja iz zavoja, kamenja na cesti, vožnja u koloni.

Važno je voziti prema prometnim pravilima, uvažavajući prometne znakove te prilagođavati brzinu uvjetima na cesti.

ODREĐIVANJE BRZINE VOŽNJE

Dopuštena brzina izvan naselja:

    • ovisno o tipu ceste, brzinom koja je na njoj ograničena
    • onoliko koliko je ograničenje dano prometnim znakom
    • u normalnim prometnim uvjetima ne bi se smjela ograničiti ispod 40 km/h na cesti van naselja, 60 km/h na auto cesti, na brzoj cesti i cesti rezerviranoj za motorna vozila

Brzinu vožnje treba prilagoditi:

    • osobinama i stanju ceste

    • vidljivosti i preglednosti ceste

    • atmosferskim prilikama

    • gustoći prometa

    • trenutnoj situaciji na cesti

VOŽNJA AUTOCESTOM I CESTOM NAMIJENJENOM ZA PROMET MOTORNIH VOZILA

Autocesta
Autocesta je javna cesta posebno izgrađena i namijenjena isključivo za promet motornih vozila, koja ima dvije fizički odvojene kolničke trake (zeleni pojas, zaštitna ograda i sl.) za promet iz suprotnih smjerova sa po najmanje dvije prometne trake širine najmanje 3,5 m, a s obzirom na konfiguraciju terena i po jednu traku za zaustavljanje vozila u nuždi širine najmanje 2,5 m, bez raskrižja s poprečnim cestama u istoj razini, u čiji se promet može uključiti, odn. isključiti posebno izgrađenim prometnim trakama, kojom je omogućen siguran prometni tok vozila brzinom od najmanje 80 km/h i koja je označena propisanim prometnim znakom.

Vozila koja se ne smiju kretati autocestom:

    • vozila koja se ne ubrajaju u motorna vozila (bicikli, zaprežna vozila, traktor, radni stroj),
    • vozila koja se ne mogu kretati brzinom većom od 60 km/h.

Vozač na autocesti ne smije:

    • polukružno okretati vozilo
    • voziti unatrag
    • zaustaviti i parkirati vozilo, osim na površinama uređenim za to (odmorišta)
    • vozilom prelaziti iz trake u traku (slalom vožnja)
    • požurivati vozila ispred sebe davanjem svjetlosnih i zvučnih znakova
Cesta namijenjena isključivo za promet motornih vozila
Cesta namijenjena isključivo za promet motornih vozila je javna cesta s najmanje dvije prometne trake širine od po najmanje 3,25 m, kojom je omogućen siguran prometni tok vozila brzinom od najmanje 60 km/h, po kojoj se smiju kretati samo motorna vozila koja mogu razvijati brzinu veću od 60 km/h i koja je kao takva označena propisanim prometnim znakom.
Brza cesta
Brza cesta je javna cesta namijenjena za promet isključivo motornih vozila, s jednom ili dvije razdvojene kolničke trake, koja ima sva raskrižja u dvije ili više razina s poprečnim cestama i drugim prometnicama (željezničkim ili tramvajskim prugama), u pravilu nema zaustavnih traka i koja je kao takva označena propisanim prometnim znakom.

VOŽNJA TUNELOM

Vožnja u tunelu:

    • voziti sa upaljenim kratkim svjetlima
    • pridržavati se prometnih znakova zabrane i ograničenja
    • zaustavljati se samo u incidentnoj situaciji u traci zaustavljanje vozila u nuždi (ili uz desni rub kolnika ako nema trake za zaustavljanje vozila u nuždi)
    • vrijeme reagiranja i uočavanja prometne situacije se u ne osvijetljenom tunelu povećava (problemi slabe oštrina vida vozača i prilagodba oka na svjetlo i tamu)

Zabrane u tunelu:

    • zaustaviti i parkirati vozilo (i 15 m od tunela)
    • polukružno okretati
    • voziti unatrag

KRETANJE PJEŠAKA IZVAN NASELJA

Na cesti van naselja, pješaci mogu prelaziti preko ceste ako ne postoji obilježeni prijelaz na udaljenosti do 100m.

Ako pješak gura bicikl, motocikl, ručna kolica, organizirana skupina pješaka i invalidne osobe u pokretnim stolcima, moraju se kretati uz desni rub kolnika.

Ako ne postoje površine izgrađene za kretanje pješaka, pješaci se moraju kretati uz lijevi rub kolnika u smjeru kretanja.

BICIKLISTI

  • teže se uočavaju na cesti
  • uvijek očekivati njihove iznenadne postupke
  • voziti na sigurnom bočnom razmaku prilikom pretjecanja
  • lako mogu izgubiti ravnotežu ili stabilnost

TRAKTORISTI

  • često stvaraju zastoje u prometu
  • često upravljaju bez posjedovanja vozačke dozvole te ne poznaju prometne propise
  • obaviti pretjecanje samo kad je to dopušteno i sigurno (izvan naselja upotrebljavat zvučni signal upozorenja)
  • u naselju se moraju držati prometne trake koja se prostire uz desni rub kolnika (ako postoji više prometnih traka za jedan smjer vožnje), osim u slučaju prestrojavanja za promjenu smjera kretanja i uključivanje u druge prometne tokove

VOŽNJA NIZBRDICOM I UZBRDICOM

VOŽNJA NIZBRDICOM

  • u pravilu voziti u nižem stupnju prijenosa - kočenje motorom

Moguće opasnosti:

    • produljen put kočenja
    • pregrijavanje kočnica (na dugotrajnim opasnim nizbrdicama)

 

VOŽNJA UZBRDICOM

  • Moguće opasnosti:
    • pregrijavanje motora (u pravilu na dugotrajnim uzbrdicama)

MIMOILAŽENJE NA VELIKOM UZDUŽNOM NAGIBU

Vozač vozila koje se kreće niz nagib, dužan je zaustaviti i, po potrebi, vožnjom unazad omogućiti prolaz vozila koje mu dolazi u susret, a kreće se uz nagib.

Kad se jedno vozilo na velikom uzdužnom nagibu mora kretati unatrag, kretat će se:

    • svako vozilo koje se susrelo s vozilom koje vuče priključno vozilo
    • teretni automobil koji se susretne s autobusom
    • vozilo koje se susrelo s vozilom više kategorije
    • ako se radi o vozilima iste kategorije, ono vozilo koje se kreće niz nagib, osim ako je to sigurnije učiniti vozaču vozila koji se kreće uz nagib

UPOTREBA SIGURNOSNOG TROKUTA

Vozač je dužan obilježiti svoje vozilo posebnim znakom za označavanje vozila (sigurnosnim trokutom):

  • kada je bio prisiljen zaustaviti vozilo na mjestu ili dijelu ceste gdje je zabranjeno zaustavljanje i parkiranje
  • kada je vozilo zaustavljeno na kolniku npr. zbog kvara (jedan trokut)
  • na mjestu prometne nesreće (jedan trokut)
  • kad je zaustavljena kolona vozila (dva trokuta jedan pored drugoga)
  • dva trokuta jedan pored drugoga postavlja vozač vozila koje prevozi opasne tvari u slučaju da se zaustavio ili se dogodila prometna nesreća

Sigurnosni trokut postavlja se na najmanje 100 metara iza vozila.

PRIJELAZ CESTE PREKO ŽELJEZNIČKE PRUGE

  • vozač koji se vozilom približava prijelazu ceste preko željezničke pruge u istoj razini dužan je kretanje vozila prilagoditi tako da ga može zaustaviti pred uređajem za zatvaranje prometa na prijelazu
  • sudionici u prometu dužni su zaustaviti se pred prijelazom ceste preko željezničke pruge u istoj razini ako je uređaj za zatvaranje prometa spušten, ili ako se taj uređaj već počeo spuštati, ili ako se daju svjetlosni ili zvučni znaci koji upozoravaju da će se taj uređaj početi spuštati
  • na prijelazu ceste preko željezničke pruge u istoj razini na kojem nema uređaja za zatvaranje prometa ni uređaja za davanje znakova kojima se najavljuje približavanje vlaka, sudionici u prometu moraju se zaustaviti te mogu prijeći preko željezničke pruge tek kad se uvjere da prugom ne nailazi vlak ili neko drugo vozilo koje se kreće po tračnicama.