OSNOVNA OBILJEŽJA VOŽNJE IZVAN NASELJA
Naizgled jednostavnija od vožnje u gradu, odlikuje se stalnim promjenama dionica ceste, većim brzinama, zavojima, cestovnim objektima, uzbrdicama i nizbrdicama.
Prisutne su opasnosti od neprilagođene brzine vožnje, želje za pretjecanjem, izlijetanja iz zavoja, kamenja na cesti, vožnja u koloni.
Važno je voziti prema prometnim pravilima, uvažavajući prometne znakove te prilagođavati brzinu uvjetima na cesti.
ODREĐIVANJE BRZINE VOŽNJE
Dopuštena brzina izvan naselja:
-
- ovisno o tipu ceste, brzinom koja je na njoj ograničena
- onoliko koliko je ograničenje dano prometnim znakom
- u normalnim prometnim uvjetima ne bi se smjela ograničiti ispod 40 km/h na cesti van naselja, 60 km/h na auto cesti, na brzoj cesti i cesti rezerviranoj za motorna vozila
Brzinu vožnje treba prilagoditi:
-
-
osobinama i stanju ceste
-
vidljivosti i preglednosti ceste
-
atmosferskim prilikama
-
gustoći prometa
-
trenutnoj situaciji na cesti
-
VOŽNJA AUTOCESTOM I CESTOM NAMIJENJENOM ZA PROMET MOTORNIH VOZILA
Vozila koja se ne smiju kretati autocestom:
-
- vozila koja se ne ubrajaju u motorna vozila (bicikli, zaprežna vozila, traktor, radni stroj),
- vozila koja se ne mogu kretati brzinom većom od 60 km/h.
Vozač na autocesti ne smije:
-
- polukružno okretati vozilo
- voziti unatrag
- zaustaviti i parkirati vozilo, osim na površinama uređenim za to (odmorišta)
- vozilom prelaziti iz trake u traku (slalom vožnja)
- požurivati vozila ispred sebe davanjem svjetlosnih i zvučnih znakova
VOŽNJA TUNELOM
Vožnja u tunelu:
-
- voziti sa upaljenim kratkim svjetlima
- pridržavati se prometnih znakova zabrane i ograničenja
- zaustavljati se samo u incidentnoj situaciji u traci zaustavljanje vozila u nuždi (ili uz desni rub kolnika ako nema trake za zaustavljanje vozila u nuždi)
- vrijeme reagiranja i uočavanja prometne situacije se u ne osvijetljenom tunelu povećava (problemi slabe oštrina vida vozača i prilagodba oka na svjetlo i tamu)
Zabrane u tunelu:
-
- zaustaviti i parkirati vozilo (i 15 m od tunela)
- polukružno okretati
- voziti unatrag
KRETANJE PJEŠAKA IZVAN NASELJA
Na cesti van naselja, pješaci mogu prelaziti preko ceste ako ne postoji obilježeni prijelaz na udaljenosti do 100m.
Ako pješak gura bicikl, motocikl, ručna kolica, organizirana skupina pješaka i invalidne osobe u pokretnim stolcima, moraju se kretati uz desni rub kolnika.
Ako ne postoje površine izgrađene za kretanje pješaka, pješaci se moraju kretati uz lijevi rub kolnika u smjeru kretanja.
BICIKLISTI
- teže se uočavaju na cesti
- uvijek očekivati njihove iznenadne postupke
- voziti na sigurnom bočnom razmaku prilikom pretjecanja
- lako mogu izgubiti ravnotežu ili stabilnost
TRAKTORISTI
- često stvaraju zastoje u prometu
- često upravljaju bez posjedovanja vozačke dozvole te ne poznaju prometne propise
- obaviti pretjecanje samo kad je to dopušteno i sigurno (izvan naselja upotrebljavat zvučni signal upozorenja)
- u naselju se moraju držati prometne trake koja se prostire uz desni rub kolnika (ako postoji više prometnih traka za jedan smjer vožnje), osim u slučaju prestrojavanja za promjenu smjera kretanja i uključivanje u druge prometne tokove
VOŽNJA NIZBRDICOM I UZBRDICOM
VOŽNJA NIZBRDICOM
- u pravilu voziti u nižem stupnju prijenosa - kočenje motorom
Moguće opasnosti:
-
- produljen put kočenja
- pregrijavanje kočnica (na dugotrajnim opasnim nizbrdicama)
VOŽNJA UZBRDICOM
- Moguće opasnosti:
-
-
pregrijavanje motora (u pravilu na dugotrajnim uzbrdicama)
-
MIMOILAŽENJE NA VELIKOM UZDUŽNOM NAGIBU
Vozač vozila koje se kreće niz nagib, dužan je zaustaviti i, po potrebi, vožnjom unazad omogućiti prolaz vozila koje mu dolazi u susret, a kreće se uz nagib.
Kad se jedno vozilo na velikom uzdužnom nagibu mora kretati unatrag, kretat će se:
-
- svako vozilo koje se susrelo s vozilom koje vuče priključno vozilo
- teretni automobil koji se susretne s autobusom
- vozilo koje se susrelo s vozilom više kategorije
- ako se radi o vozilima iste kategorije, ono vozilo koje se kreće niz nagib, osim ako je to sigurnije učiniti vozaču vozila koji se kreće uz nagib
UPOTREBA SIGURNOSNOG TROKUTA
Vozač je dužan obilježiti svoje vozilo posebnim znakom za označavanje vozila (sigurnosnim trokutom):
- kada je bio prisiljen zaustaviti vozilo na mjestu ili dijelu ceste gdje je zabranjeno zaustavljanje i parkiranje
- kada je vozilo zaustavljeno na kolniku npr. zbog kvara (jedan trokut)
- na mjestu prometne nesreće (jedan trokut)
- kad je zaustavljena kolona vozila (dva trokuta jedan pored drugoga)
- dva trokuta jedan pored drugoga postavlja vozač vozila koje prevozi opasne tvari u slučaju da se zaustavio ili se dogodila prometna nesreća
Sigurnosni trokut postavlja se na najmanje 100 metara iza vozila.
PRIJELAZ CESTE PREKO ŽELJEZNIČKE PRUGE
- vozač koji se vozilom približava prijelazu ceste preko željezničke pruge u istoj razini dužan je kretanje vozila prilagoditi tako da ga može zaustaviti pred uređajem za zatvaranje prometa na prijelazu
- sudionici u prometu dužni su zaustaviti se pred prijelazom ceste preko željezničke pruge u istoj razini ako je uređaj za zatvaranje prometa spušten, ili ako se taj uređaj već počeo spuštati, ili ako se daju svjetlosni ili zvučni znaci koji upozoravaju da će se taj uređaj početi spuštati
- na prijelazu ceste preko željezničke pruge u istoj razini na kojem nema uređaja za zatvaranje prometa ni uređaja za davanje znakova kojima se najavljuje približavanje vlaka, sudionici u prometu moraju se zaustaviti te mogu prijeći preko željezničke pruge tek kad se uvjere da prugom ne nailazi vlak ili neko drugo vozilo koje se kreće po tračnicama.