SMANJENA VIDLJIVOST
Uvjeti smanjene vidljivosti nastaju zbog nepovoljnih atmosferskih ili drugih prilika kada vozač na cesti ne može jasno uočiti druge sudionike u prometu ili prometni znak na udaljenosti od najmanje 100m u naselju, odnosno 200m van naselja.
To je noću, kada pada kiša, po snijegu i po magli.
VOŽNJA NOĆU
Opasnosti kod vožnje noću:
- veće naprezanje i brži umor vozača
- slabije vozač vidi, granica vidljivosti je granica svjetlosnog snopa glavnih svjetala, vidno polje se znatno smanjuje
- povećava se fizičko i psihičko opterećenje koje utječe na dužinu vremena reagiranja
- zasljepljivanje od svjetala drugih vozila iz suprotnog smjera
Tijekom vožnje noću potrebno je:
-
- kad vozimo kratkim svjetlima i vidno polje je manje, paziti na pješake i bicikliste
- ako vas zasljepljuje svjetlo vozila iz suprotnog smjera, okrenuti pogled u desno i ravnati se po desnom rubu kolnika
- voditi računa da se zbog akomodacije oka povećava vrijeme reagiranja
UPORABA SVJETALA U PROMETU
Kratka svijetla obvezna su 0-24h.
Po noći u se pravilu upotrebljavaju duga svijetla osim:
-
- prije mimoilaženja s drugim vozilom
- kada vozi iza drugog vozila
- dok vozilom prolazi pokraj organizirane kolone ili povorke pješaka
- kad vozi cestom koja prolazi pored plovnog puta ili željezničke ili tramvajske pruge
VOŽNJA PO MAGLI
Opasnosti kod vožnje po magli:
- često se javlja iznenada, ovisi o temperaturu i vlažnosti zraka
- vidljivost je smanjena, sve se opaža u zadnji trenutak
- smanjuje osjećaj za procjenu razmaka
VOŽNJA ZA JAKOG VJETRA
Opasnosti kod vožnje za jakog vjetra:
-
vjetar može skrenuti vozilo sa smjera vožnje, pogotovo ako je veće bočne površine (kombi, kad se vuče kamp prikolica)
-
očekivati jake udare vjetra naročiti na mostovima, nadvožnjacima, prijevojima i sl. mjestima.
VOŽNJA PO SNIJEGU
Osnovni uvjet za vožnju po snijegu je zimska oprema vozila, posebno zimske gume na svim kotačima, ili upotreba lanaca.
Opasnosti kod vožnje po snijegu:
- loše prianjanje guma za snijeg, naročito na ugaženom snijegu
- otežano upravljanje vozilom, nakupljanja snijega ili leda ispod blatobrana
- nakupljanje snijega ispod brisača, otežano brisanje vjetrobrana i smanjena vidljivost
- povećan zaustavni put vozila, opasnost od zanošenja
- snijeg pokriva oznake na kolniku
VOŽNJA PO POLEDICI
Poledica nastaje kada je temperatura zraka i kolnika oko 0°C.
Mjesta gdje nastaje:
-
- na zaklonjenim mjestima ceste, pogotovo u šumskom podruju, u usjecima, zasjecima
- na mostovima, nadvožnjacima, podvožnjacima, vijaduktima
- gdje ima lišća i pijeska
- na prilasku raskrižjima, mjestima gdje se često koči
- tamo gdje se vozila rjeđe kreću (parkirališta)
VOŽNJA PO KIŠI
PRVA KIŠA: prve kapi kiše koje padnu na kolnik sa prašinom, uljem i ostacima guma stvaraju vrlo sklizak film na kolniku
Opasnosti kod vožnje po kiši:
- smanjeno prianjanje
- smanjena vidljivost
- prekrivene oznake na kolniku
- nastajanje vodenog klina
Prepoznavanje vodenog klina:
-
- gubi se osjećaj stabilnosti
- lagano se okreće upravljač
- kotači proklizavaju, motor se brže okreće
UMOR
Umor se očituje kao postupno opadanje uspješnosti upravljanja vozilom. Javlja se osjećaj iscrpljenosti, bezvoljnosti, mlitavosti, klonulosti. Reakcije su usporene, neprecizne ili pogrešne, pokreti neusklađeni.
Kako izbjeći umor pri vožnji:
-
- češće se odmarati, kad se osjeti umor prekinuti vožnju
- bolje je odmarati se češće i kraće nego jedan duži odmor
- provjetravati kabinu tijekom vožnje, ne pretjerano zagrijavati kabinu
- ne jesti puno, osvježavati se osvježavajućim pićem
- na ravnim dionicama ceste protresti nogama, razgibavati vrat i ramena
- ne započinjati vožnju ako se osjećate umorni, po mogućnosti odspavati