SMANJENA VIDLJIVOST

Uvjeti smanjene vidljivosti nastaju zbog nepovoljnih atmosferskih ili drugih prilika kada vozač na cesti ne može jasno uočiti druge sudionike u prometu ili prometni znak na udaljenosti od najmanje 100m u naselju, odnosno 200m van naselja.

To je noću, kada pada kiša, po snijegu i po magli.

VOŽNJA NOĆU

Opasnosti kod vožnje noću:

  • veće naprezanje i brži umor vozača
  • slabije vozač vidi, granica vidljivosti je granica svjetlosnog snopa glavnih svjetala, vidno polje se znatno smanjuje
  • povećava se fizičko i psihičko opterećenje koje utječe na dužinu vremena reagiranja
  • zasljepljivanje od svjetala drugih vozila iz suprotnog smjera

Tijekom vožnje noću potrebno je:

    • kad vozimo kratkim svjetlima i vidno polje je manje, paziti na pješake i bicikliste
    • ako vas zasljepljuje svjetlo vozila iz suprotnog smjera, okrenuti pogled u desno i ravnati se po desnom rubu kolnika
    • voditi računa da se zbog akomodacije oka povećava vrijeme reagiranja
Postupak kod vožnje noću
  • održavati dobru vidljivost iz vozila
  • voziti uz rubnu crtu ako se očekuju pješaci
  • pratiti smjerokaze i prometne znakove
  • kod zaustavljanja vozila, ostaviti upaljena svijetla za označavanje vozila
  • UPORABA SVJETALA U PROMETU

    Kratka svijetla obvezna su 0-24h.

    Po noći u se pravilu upotrebljavaju duga svijetla osim:

      • prije mimoilaženja s drugim vozilom
      • kada vozi iza drugog vozila
      • dok vozilom prolazi pokraj organizirane kolone ili povorke pješaka
      • kad vozi cestom koja prolazi pored plovnog puta ili željezničke ili tramvajske pruge

    VOŽNJA PO MAGLI

    Opasnosti kod vožnje po magli:

    • često se javlja iznenada, ovisi o temperaturu i vlažnosti zraka
    • vidljivost je smanjena, sve se opaža u zadnji trenutak
    • smanjuje osjećaj za procjenu razmaka
    Postupak kod vožnje noću
  • povećati pozornost na situaciju ispred vozila
  • smanjiti brzinu vožnje i prilagoditi je uvjetima vidljivosti
  • voziti što bliže desnom rubu kolnika, paziti na mogućnost pješaka
  • upaliti svjetla za maglu, ili kratka svijetla, pratiti središnju uzdužnu crtu
  • izbjegavati naglo kočenje, kolnik može biti mokar i put kočenja je duži
  • izbjegavati stajanje, isključivanje i uključivanje u promet, ne voziti unatrag, ne pretjecati…
  • VOŽNJA ZA JAKOG VJETRA

    Opasnosti kod vožnje za jakog vjetra:

    • vjetar može skrenuti vozilo sa smjera vožnje, pogotovo ako je veće bočne površine (kombi, kad se vuče kamp prikolica)

    • očekivati jake udare vjetra naročiti na mostovima, nadvožnjacima, prijevojima i sl. mjestima.

    Postupak kod vožnje za jakog vjetra
  • smanjiti brzinu da se osigura stabilnost vozila
  • osmotriti po okolini odakle puše vjetar (stabla)
  • upravljačem se suprotstavljati vjetru
  • ako se susrećete sa kamionima, ostaviti veći bočni razmak
  • VOŽNJA PO SNIJEGU

    Osnovni uvjet za vožnju po snijegu je zimska oprema vozila, posebno zimske gume na svim kotačima, ili upotreba lanaca.

    Opasnosti kod vožnje po snijegu:

    • loše prianjanje guma za snijeg, naročito na ugaženom snijegu
    • otežano upravljanje vozilom, nakupljanja snijega ili leda ispod blatobrana
    • nakupljanje snijega ispod brisača, otežano brisanje vjetrobrana i smanjena vidljivost
    • povećan zaustavni put vozila, opasnost od zanošenja
    • snijeg pokriva oznake na kolniku
    Postupak kod vožnje po snijegu
  • mekano i postupno ubrzavati u vožnji i kod polaska s mjesta
  • mekano mijenjati stupnjeve prijenosa
  • ako se zapne u snijeg, upotrijebiti lance
  • ako se vozi po ugaženom snijegu, staviti lance na pogonske kotače
  • ako su na cesti tragovi drugih vozila, voziti po njima
  • upravljač ne okretati naglo
  • ukoliko se vozilo počne zanositi, otpustiti papučicu gasa i stisnuti spojku, ne kočiti
  • ako se ispod blatobrana nakupi snijega, očistiti ga
  • ako je na cesti bljuzgavica, povećati razmak u odnosu na vozilo ispred sebe jer oblak nečiste vode smanjuje vidljivost
  • VOŽNJA PO POLEDICI

    Poledica nastaje kada je temperatura zraka i kolnika oko 0°C.

    Mjesta gdje nastaje:

      • na zaklonjenim mjestima ceste, pogotovo u šumskom podruju, u usjecima, zasjecima
      • na mostovima, nadvožnjacima, podvožnjacima, vijaduktima
      • gdje ima lišća i pijeska
      • na prilasku raskrižjima, mjestima gdje se često koči
      • tamo gdje se vozila rjeđe kreću (parkirališta)
    Postupak kod vožnje po poledici
  • obratiti posebno pozornost na mjesta gdje se poledica može očekivati (zaklonjena mjesta, mostovi i dr.)
  • noću kad se svijetlo odbija od kolnika, zaključiti da je to mogućnost poledice na cesti
  • ako se osjeti lagano okretanje upravljača i zanošenje, oprez
  • ne kočiti naglo i naglo mijenjati smjer vožnje, postupno okretati upravljač, ako dođe do zanošenja stisnuti papučicu spojke
  • polagano kretati radi proklizavanja i zanošenja
  • VOŽNJA PO KIŠI

    PRVA KIŠA: prve kapi kiše koje padnu na kolnik sa prašinom, uljem i ostacima guma stvaraju vrlo sklizak film na kolniku

    Opasnosti kod vožnje po kiši:

    • smanjeno prianjanje
    • smanjena vidljivost
    • prekrivene oznake na kolniku
    • nastajanje vodenog klina

    Prepoznavanje vodenog klina:

      • gubi se osjećaj stabilnosti
      • lagano se okreće upravljač
      • kotači proklizavaju, motor se brže okreće
    Postupak kod vodenog klina
  • smanjiti brzinu vožnje
  • izbjegavati naglo okretanje upravljača i naglo kočenje
  • kočiti uzastopnim pritiskanjem kočnice
  • osluškivati rad motora i popustiti papučicu gasa kod bržeg okretanja motora da kotači dođu u dodir s kolnikom
  • UMOR

    Umor se očituje kao postupno opadanje uspješnosti upravljanja vozilom. Javlja se osjećaj iscrpljenosti, bezvoljnosti, mlitavosti, klonulosti. Reakcije su usporene, neprecizne ili pogrešne, pokreti neusklađeni.

    Kako izbjeći umor pri vožnji:

      • češće se odmarati, kad se osjeti umor prekinuti vožnju
      • bolje je odmarati se češće i kraće nego jedan duži odmor
      • provjetravati kabinu tijekom vožnje, ne pretjerano zagrijavati kabinu
      • ne jesti puno, osvježavati se osvježavajućim pićem
      • na ravnim dionicama ceste protresti nogama, razgibavati vrat i ramena
      • ne započinjati vožnju ako se osjećate umorni, po mogućnosti odspavati